HIPERTEXT I EDUCACIÓ


Hi ha una frase de Campàs que realment m’ha fet reflexionar: “Una societat cada vegada més conscient del seu no-saber i que no progressa augmentant els seus coneixements, sinó aprenent a gestionar el desconeixement en les seves diverses manifestacions: inseguretat, versemblança, risc i incertesa”.
Aquestes paraules m’han fet pensar no en l’hipertext, tema central de l’assignatura, sinó en el model educatiu actual. Com a professora de secundària em plantejo: què estic ensenyant als meus alumnes? Quantes hores es passen memoritzant característiques de la literatura espanyola, o bé les definicions de les diverses funcions sintàctiques? I no és pas per voluntat pròpia, sinó perquè hi ha uns continguts estipulats en el nostre sistema educatius. No entraré ara en el debat de les diferents escoles que practiquen nous mètodes d’ensenyament, sinó que llançaré la següent qüestió: realment estem ensenyant als nostres alumnes, als nostres fills, a ser competents en la societat del segle XXI?
En un món en què el saber ja és incertesa, en què la informació arriba a pràcticament qualsevol racó de la terra, considero que hauríem de transmetre no coneixements acadèmics, sinó que hem d’ensenyar a gestionar tota la informació que els joves tenen al seu abast: com saber si allò que llegeixen per al seu treball de cultura clàssica és realment vertader? Com seleccionar les fonts?
Estem en el segle XXI i sembla ser que, malgrat el pas del temps, els professors, educats encara en el segle XX, només sabem ensenyar, sigui perquè és l’única manera que sabem o bé perquè ens trobem condicionats per una autoritat superior al nostre lloc de treball, de la mateixa manera que feien els nostres avantpassats en el segle XIX.

Comentarios

  1. M'interessa molt, això que dius. Aquest canvi de paradigma també es nota a les aules. Tinc un dubte que és, alhora, una certa dissensió.

    Quan dius que hem d'ensenyar als nanos a gestionar la informació se'm passa pel cap una idea que, de fet, em va plantar un tal Nicholas Carr en un llibre fascinant que es diu "Superficiales: lo que Internet le ha hecho a nuestro cerebro". (El títol sona molt apocalíptic, però el contingut no només no ho és sinó que, a més, està molt raonat). Deia Carr que el que fa avançar la humanitat no és el poder accedir a la informació quan la necessites, sinó saber que la necessites, aquella concreta. I que quan necessitem resoldre un problema o analitzar una determinada situació, si no tenim en aquell moment la informació i el coneixement dins nostre, mai no podrem copsar realment la gravetat del problema o les particularitats del tema a analitzar.

    No sé si m'he explicat massa bé, però la idea és que el coneixement que no tens dins el cap, encara que el puguis anar a buscar eventualment, no et serveix per a res.

    Tu com ho veus?

    Molt bon post!!!

    ResponderEliminar
  2. Hola Marisa. Molt interesant relacionar hipertexte amb educacio. Acabo de llegir una entrevista amb el creador de Wikipedia, Jimmy Wales que tracta aquest tema. Aqui tens el link per si te fa ganes :
    http://aprendemosjuntos.elpais.com/especial/el-aprendizaje-informal-jimmy-wales/

    Bon post! Salutacions

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares